Gebouwen schuin in groothoek-stand? Trapezium-correctie!

keystone-correction

U kent het wel. Loopt u in hartje zomer door de mooiste steden als Parijs, Rome of Barcelona en wilt u al die mooie gebouwen fotograferen, klopt er iets niet. Probleem: met een groothoek-objectief of met uw standaard lens in de groothoekstand vanuit verschillende standpunten staan alle prachtige gebouwen vaak scheef op uw foto’s. Vertekening. Kunnen we dat oplossen? Ja, achteraf in Lightroom of Photoshop, maar ja, dan moet u al vooraf rekening houden dat in de nabewerkingen een stuk van uw foto wegvalt. ‘Dat kan mooier’, moeten ze bij Olympus gedacht hebben. Gevolg: trapezium-correctie direct in de camera. In zowel JPEG als RAW.

Alle recente OM-D modellen, van E-M10 Mark II tot de E-M1, beschikken over deze unieke functie. En dankzij deze controleerbare, bewuste kanteling van uw beeld is iedere vertekening die zichtbaar is in het scheefstaan van torens en kathedralen volledig vooraf te corrigeren. En die correctie ziet u realtime op uw scherm of in uw zoeker.

Hoe stel ik het in?

  • Druk op de menu-toets
  • Ga naar Camera-menu 2 (camera-icoon)
  • Ga naar Trapezium-correctie of Keystone Correction
  • Zet deze op ‘aan’
  • Verlaat de menu’s door de ontspanknop half in te drukken

In de zoeker of op het achterscherm ziet u nu bovenaan het scherm het keystone-correction icoon staan. Als u nu uw compositie maakt, kunt u door te draaien aan de dials de correctie toepassen. De dial bij uw wijsvinger is voor links/rechts kantelen en de dial bij de duim kantelt uw compositie naar voren en achteren.

Gebruikt u deze functie vaak? Dan kunt u hem ook toewijzen aan één van de programmeerbare toetsen op uw OM-D.

Art Filters – Partial Color

racefiets-partial-colorArt Filters zijn inmiddels niet uniek meer. Hoewel Olympus de eerste camerafabrikant was die met dit soort creatieve filters op de proppen kwam, zien we nu steeds meer merken die dit eveneens toepassen in hun camera’s. En hoewel veel creativiteit achteraf in Lightroom of Photoshop toegepast kan worden, waarmee de mogelijkheden inmiddels eindeloos zijn, is het tóch leuk creatief met filters bezig te zijn in het veld. Ook het combineren van verschillende filters behoort tot de mogelijkheden.

Hieronder zien we het creatieve filter ‘Partial Color’, waarmee we een ‘zwart-wit’-foto kunnen creëren, waarbij slechts één kleur blijft bestaan.

Vijf-assige beeldstabilisatie: hoe goed is het?

5-axis-isDe vijfassige beeldstabilisatie dook al op in de E-M5 in 2012. Een unieke feature die bij andere merken dan Olympus nog niet gebruikt werd. Maar nu, oktober 2016, zien we de één na andere camera verschijnen van verschillende merken met diezelfde befaamde vijf-assige beeldstabilisatie. Niet meer uniek, zou je denken. Maar? Toch! De ene stabilisatie is de andere niet, blijkt.

Naast Olympus gebruiken nu ook Panasonic, Sony, Pentax en Canon een vijf-assige beeldstabilisatie in hun bodies. Deze stabilisatie-systemen zullen altijd in de behuizing zitten, gezien een vijfassig systeem technisch onmogelijk is in lens-gestabiliseerde systemen. Een sensor laten kantelen kan nu eenmaal wel in tegenstelling tot het kantelen van lens-delen. Deze in-body vijf-assige systemen zijn bedoeld om ongewenst bewegen tegen te gaan en langer door te kunnen fotograferen in het donker. Wordt het donker en is een bepaalde sluitertijd niet meer haalbaar voor fotograferen uit de hand, dan kan er teruggevallen worden op het verhogen van de ISO-gevoeligheid met als nadeel een hoger ruisniveau in de foto’s. Langer uit de hand kunnen fotograferen is dus altijd een voordeel!

Nu naast Olympus ook andere merken werken met een in-body vijf-assig systeem, is het al snel logisch te denken dat deze systemen alle gelijk zijn. En dat… is niet zo. Alle vijfassige systemen hebben een eigen werking en verschillen in veel opzichten van elkaar. De opbrengst in winst voor het langer uit de hand fotograferen is dan ook verschillend. Deze winst laat zich uit drukken in EV stops.

Vroeger, toen er nog geen stabilisatie bestond, kon er over het algemeen een scherpe foto gemaakt worden met een sluitertijd van rond de 1/60e sec. Dankzij beeldstabilisatie kunnen we die sluitertijd met een aantal stops verlengen. Lees je ergens dat het aantal stops winst van een beeldstabilisatie-systeem 3 stops is, betekent dit 1/60e… 1 stop langer… 1/30, nog een stop… 1/15 en nog een stop 1/15 sec. Met drie stops winst kan er dus nog een scherpe foto gemaakt worden op 1/15 sec. En daar juist zit ‘m de crux. Hoewel iedere fabrikant claimt met vijf assen te werken, is de outcome volledig verschillend.

In het schema hieronder zie je dat Olympus t.o.v. bijvoorbeeld een Sony 2 stops voordeel heeft. Dus langer uit de hand fotograferen. Dus ook niet nodig 2 stops in ISO omhoog te gaan. 2 stops ISO lijkt weinig, maar is nu net het verschil tussen bijvoorbeeld ISO 1600 of 6400. En dat verschil is best groot.

5-axis-image-stabilisazion-comparison

 

 

 

Klein wonder: m.Zuiko Digital ED 30mm 1:3.5 Macro lens

Olympus M.Zuiko Digital ED 30mm 1:3.5Op de Photokina kondigde Olympus een nieuw macro-objectief aan, die inmiddels al opduikt in verschillende winkels: de M.Zuiko Digital ED 30mm 1:3.5 Macro. Dit kleine objectief laat zich het makkelijkst omschrijven als een klein wonder.

Meteen opvallend is zijn 1,25x maximale vergroting (2,5x in 35mm equivalent) Dankzij deze enorme vergroting is het mogelijk om ieder detail van de allerkleinste onderwerpen haarscherp vast te leggen. Waar de meeste macro-lenzen bij een 1:1 vergroting stoppen, gaat dit kleine wonder dus nog een stapje verder.

Met de optische prestaties zit het ook goed. Door het gebruik van 3x DSA en EDA lenzen binnen het objectief wordt zowel het compacte formaat als sublieme beeldkwaliteit gegarandeerd. De DSA en EDA elementen zorgen voor eliminatie van flares en aberraties. Het objectief kent 7 elementen in 6 groepen.

Met een kortste scherpstelafstand van nog geen 3,5 cm (gemeten vanaf de lens) is ieder detail vast te leggen. Het objectief is compatible met uiteraard iedere Micro Four Thirds camera. Dankzij Focus Bracketing in de meest recente OM-D’s zijn de macro-mogelijkheden zelf nóg uitgebreider. Het objectief zal vanaf begin oktober in de winkels liggen voor een adviesprijs van € 299,-.

Hieronder een aantal sample foto’s, allemaal handheld en op 1600 ISO.

Scherpstelpunt verplaatsen: AF Targeting Pad

AF Targeting PadDe meeste Olympus camera’s hebben 35 of 81 scherpstelpunten. Maar die gebruiken we meestal niet allemaal. Veel gebruikers gebruiken er vaak slechts één. Het geselecteerde scherpstelpunt kan eenvoudig verplaatst worden middels de pijltjes-toetsen achterop de camera. Maar dat kan makkelijker en sneller. Gebruikers van een E-M10 Mark II of Pen F, alsmede toekomstige gebruikers van de pas-aangekondige E-M1 Mark II kunnen terugvallen op AF Targeting Pad, waarmee u via het touch-screen het focuspunt verplaatst terwijl u uw oog voor de zoeker houdt.

Wat te doen? Check of AF Targeting Pad geactiveerd is.

1. Open het camera-menu door op de ‘menu’-toets te drukken
2. Ga naar het menu met het ’tandwiel-icoon’
3. Ga naar het ‘AF/MF’-menu (bovenaan)
4. Ga naar ‘AF Meetgebied’ en check of deze op ‘aan’ staat

Als u bovenstaande stappen gevolgd heeft, staat AF Targeting Pad geactiveerd. Mocht u nu snel tijdens het fotograferen het scherpstelpunt willen verplaatsen, dan kunt u tijdens het kijken door de zoeker tegelijkertijd met uw duim van uw rechterhand willekeurig over het aanraakscherm vegen. U ziet dan in uw zoeker het scherpstelpunt zich verplaatsen. Staat deze op de juiste plaats? Laat dan de duim los. Handig, toch?

OM-D E-M1 Mark II: Snelheidsmonster

OM-D E-M1 Mark IIDat Olympus al jaren succesvol aan de weg timmert met de never-ending succes-story van innovatieve OM-D camera’s, dat wisten we allang natuurlijk. Het merk investeert voortdurend fors in nieuwe technieken en heeft de traditionele spiegelreflex inmiddels het nakijken gegeven: compacter, lichter en beter. Olympus maakt als bekend camera’s met zeer unieke features. Voorbeelden hiervan: een 5-assige beeldstabilisatie in de body, Live Composite modus voor het fotograferen van sterrenbanen en de verbluffende 50 MP High Res Shot voor nóg meer details. Daarnaast geeft een handige app als Olympus Image Share de mogelijkheid camera’s volledig te bedienen vanaf een smartphone of tablet, waarmee de creatieve mogelijkheden van de gebruiker ongekend zijn. Is er dan nog meer dat het merk verder zou moeten ontwikkelen? Zelf dachten ze van wel. Een nieuw snelheidsmonster is geboren: de OM-D E-M1 Mark II

121 all cross type fasedetectie AF

Bij de nieuwe OM-D, die de vorige E-M1 uit 2013 opvolgt, is snelheid het toverwoord geworden. De E-M1 Mark II beschikt als enige merk maar liefst over 121 all crosstype fase-detectie AF punten, wat het AF-systeem een enorme snelheidsboots geeft, ook voor het scherpstellen in moeilijke lichtomstandigheden. Bijzonder? Wij denken van wel. Neem een Nikon D5, een ander snelheidsmonster, €7109,- schoon aan de haak voor een body, beschikt over 99 van dit soort scherpstelpunten. Met die autofocus van de nieuwe E-M1 Mark II zit het dus wel goed, vooral gecombineerd met de volledig nieuwe TruePic VIII processor, die uit 8 kernen bestaat en waar er dedicated één toegewezen is aan het scherpstellen.

E-M1 Mark II AF punten

Meer snelheid? Fotograferen op 60 frames per seconde

Ook in de strijd om de camera met de meeste frames per seconde komt de E-M1 Mark II glansrijk uit de strijd. Met C-AF fotografeert de camera maar liefst 18 frames per seconde. Met S-AF zelfs 60 frames per seconde. In RAW. Of JPEG. Op de volledige 20 MP resolutie.
Om alle snelheid juist in kaart te kunnen brengen, is de elektronische zoeker aangepast. Met slechts een vertraging van 6 ms, wat gelijk is aan de reactiesnelheid van de mens, ervaart de gebruiker geen vertraging meer in de viewfinder. Ook die stap heeft de concurrentie nog niet kunnen maken.
De camera is dusdanig slim, dat als er actie vastgelegd moet worden, er middels de Pro Capture Mode al 14 beelden in RAW formaat vast worden gelegd, voordat de ontspan-toets volledig wordt ingedrukt. Zo wordt geen moment meer gemist.

Beeldkwaliteit

Uiteindelijk is al die snelheid fijn. Maar beeldkwaliteit blijft toch de bepalende factor van een camera. De E-M1 Mark II heeft een nieuwe beeldsensor van de LiveMOS-familie, die opgewaardeerd is naar een 20 MP resolutie, die tevens geschikt is voor 4K video opnames. Is de 20 MP resolutie alsnog te weinig, wat normaal gesproken ‘nicht im frage’ is, kan er net als bij de E-M5 Mark II en Pen F geschakeld worden naar de High Res Shot mode, en kan er een 50MP foto gemaakt worden, wat overigens alleen geschikt is voor stilstaande onderwerpen. Bewegend blad van bomen overigens is geen beperking meer, de ’natural movement compensation’ filtert die bewegingen uit de highres shot en zal dus geen ongewenste patterns opleveren.
De nieuwe sensor, gecombineerd met de TruePic VII moet een nog beter plaatje genereren dan de huidige OM-D modellen. Het dynamisch bereik zal vergroot zijn en het ruis-niveau verder onder controle. Op de nieuwe OM-D is overigens vanaf ISO 64 te fotograferen in plaats van ISO100.

Beeldstabilisatie

Vijf assige beeldstabilisatieJazeker. Uniek, 5-assig. ‘Ja’, roepen merken als Pentax, Sony, Panasonic en Canon. ‘Hebben wij ook.’ Klopt, maar de ene beeldstabilisatie is de andere niet. De 5-assige beeldstabilisatie in de body van de E-M1 Mark II is wederom verbeterd. In combinatie met de nieuwe m.Zuiko ED Digital 12-100 mm 1:1:4, kan er zelfs tot 6,5 stops gecompenseerd worden, wat betekent dat er in praktijk met dat objectief maar liefst 1,5 seconde (!!!) uit de hand gefotografeerd kan worden, dankzij de vernuftige sync-stabilistie. Met alle andere objectieven is er een EV-stops-winst tot 6 stops. Andere merken halen dat niet.

E-M1 Mark II – Nog meer veranderingen

Er zijn nog meer veranderingen. Zo zijn de menu’s, waar menig gebruiker vaak in verdwaalde, aangepast en overzichtelijker gemaakt. Verder is de accu verbeterd voor meer capaciteit en is er een snellaad-functie van 2 uur toegepast. Verder kan een gebruiker nu 2 SD-kaarten tegelijkertijd gebruiken, waarbij hij of zij zelf de keuze heeft uit mappen-structuren, etc. Zo kan er gekozen worden op de ene kaart RAW-beelden op te slaan, terwijl er op de andere kaart video-opnames op 4K resolutie worden bewaard. Uiteraard is ook deze OM-D weer volledig geseald: spatwaterdicht, stof dicht en freeze-proof tot -10 graden.

De E-M1 Mark II lijkt een verbluffende machine, die actie tot in ieder detail vast kan leggen. Een nieuwe sensor, een nieuw AF-systeem en een uitgekiende, dubbele quad-core processor zullen de traditionele spiegelreflex verder overklassen. Hadden de dSLR’s nog wel eens het voordeel van de twijfel als het om autofocus-snelheid ging, dan denken we dat ook dit voordeel door de OM-D E-M1 Mark II opgeslokt wordt.

De prijs en verschijningsdatum van de E-M1 Mark II zijn vooralsnog onbekend.

::

Live Composite modus

Live Composite Modus is de ideale opname-stand voor nachtopnamen met extreem lange sluitertijden. Wilt u bijvoorbeeld sterrenbanen fotograferen en niet bang hoeven zijn voor overbelichting? Gebruik dan de Live Composite modus. In deze modus kunt u bijvoorbeeld een belichting van een uur uitvoeren, maar dan opgedeeld in kleine stukjes. Bij iedere losse opname wordt alleen nieuw licht toegevoegd aan de opnamen. Zo kunt u onbeperkte opnames maken zonder een overbelichting. Hoe het werkt, ziet u hier.

::

 

Vijftal Olympus objectieven uitgelicht

Olympus 40-150 PROVoor Olympus PEN en OM-D en daarmee ook voor andere Micro Four Thirds camera’s zijn inmiddels ruim zeventig verschillende objectieven beschikbaar. Van simpele zoomobjectieven tot de meest hoogwaardige primes. Vandaag pikken we er een 5-tal uit.


Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm F3.5-6.3 EZ

Over het algemeen een ondergewaardeerd objectief. Reden: gebrek aan lichtsterkte. Maar is lichtsterkte dan altijd het belangrijkst? Grote kracht in dit objectief zit ‘m in zijn veelzijdigheid. Een bereik van fantastische groothoek (24mm kleinbeeld-equivalent) tot telezoom (100 mm equivalent) maakt dit model een prima reisobjectief. Grote voordeel is dat dit objectief tevens over elektronische zoom beschikt, wat hem voor de verfijnde filmer zeer geschikt maakt. Het reisobjectief wordt nóg completer dankzij de ingebouwde macro-functie.

Olympus ET-M 75mm F/1.8

Misschien wel het scherpste objectief in de markt. Een ideaal portret-objectief voor diegene die de ruimte heeft. En dat is meteen zijn beperking. Ondanks de sublieme beeldkwaliteit, de meest hoogwaardige bouwkwaliteit en de perfecte afwerking maken dit objectief soms toch lastig bruikbaar. Met zijn 150 mm equivalent is het objectief alleen bruikbaar in de wat ruimere studio of buitenshuis uiteraard. Heb je die mogelijk? Dan is er niets beters te koop. Qua scherpte is er volgens ons geen enkel ander objectief dat deze overtreft.

Olympus ET-M 45mm F/1.8

Bijna een juweel. Schitterend gebouwd, ragfijn en haarscherp. Voor een prijs van nog geen driehonderd euro is dit een schitterend prime objectief, vooral bedoeld voor portretfotografie. De scherpte is prima tot uitmuntend. Ook in de kleinere studio is dit een zeer bruikbaar objectief. Zijn grootste diafragma-opening van f/1.8 geeft prima mogelijkheden om te kunnen spelen met scherpte-diepte. Scherpte op de ogen en onscherpte van voor de oren is prima mogelijk. De ET-M 45 mm F/1.8 zou bijna verplichte kost moeten zijn voor iedereen die aan portretfotografie doet.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO

Ja, de PRO objectieven. Kwaliteiten hoger dan de SHG-objectieven uit het D-SLR tijdperk, een dubbele AF motor, spatwaterdicht, stofdicht en freeze-proof tot -10 graden. Wat heeft een mens nog meer te wensen? Als concertfotograaf of sportliefhebber is dit objectief bijna vanzelfsprekend. De scherpte is geweldig. Het bokeh ook. En in moeilijkere lichtomstandigheden is de autofocus nog steeds snel en accuraat. Wil je schakelen naar handmatig focussen, dan is het slechts één klik om te schakelen. Het PRO objectief is echt af. Betere bouwkwaliteit is er niet. En dan die fantastische zonnekap. Met één handbeweging trek je ‘m naar achter en berg je je objectief op. Dus het afdraaien van je zonnekap en omdraaien is verleden tijd.
Grote pluspunt is uiteraard zijn zoombereik van 40 tot 150 mm (80 – 300 mm equivalent) en de daarbijbehorende gelijkblijvende lichtsterkte van f/2.8. Komt nog bij dat de kortste scherpstel-afstand slechts 70 cm is. Op die manier maak je ook nog eens de mooiste close-ups.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO

Perfect passend bij de OM-D E-M1. Het brengt de camera in ongekend mooie balans en maakt het een fantastisch geheel. De bouwkwaliteit is één van de beste in het complete Micro Four Thirds aanbod. Stofdicht, spatwater-dicht en freeze-proof, gelijk aan de andere PRO objectieven. De autofocus is razendsnel. De lichtsterkte van f/2.8 over het hele bereik maakt dit objectief bruikbaar in bijna alle omstandigheden. Het mooie bereik geeft fantastische mogelijkheden. Op 12 mm schiet u de meest imponerende landschappen, terwijl sprekende portretten op 40 mm ook mogelijk zijn. Foto’s zijn scherp van hoek tot hoek, ieder detail is haarfijn vastgelegd. Speciale elementen zorgen voor het voorkomen van hinderlijk flares. De M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO is een echt kwaliteitsobjectief en overklast net als zijn grotere broer menig SHG-objectief.

::